The family are canceled of holiday plans

Jakie choroby pasożytnicze można przywieźć z egzotycznych wakacji?

Czy kiedykolwiek wróciłeś z wymarzonej podróży i zacząłeś się zastanawiać, czy ten egzotyczny komar, który Cię ukąsił, mógł Ci coś „podarować”? Albo może ten niedopieczony stek, który zjadłeś na plaży w Azji, krył w sobie więcej niż tylko smaki orientu? Czas na małą lekcję, jakie choroby pasożytnicze mogą czyhać na Ciebie w różnych zakątkach świata!

1. Ugryzł cię komar? Obyś nie wrócił do domu z malarią!
Malaria to prawdopodobnie najbardziej znana z chorób tropikalnych. Wywoływana jest przez pasożyty z rodzaju Plasmodium, występujące w Afryce, Azji Południowo-Wschodniej oraz Ameryce Łacińskiej. Chorobę tę przenoszą komary z rodzaju Anopheles. Objawia się gorączką, dreszczami, bólem głowy i mięśni. Wciąż zdarzają się śmiertelne przypadki malarii, ale dziś jest to choroba uleczalna, dostępne też są leki profilaktyczne i repelenty, które odstraszają groźne komary.

2. Kąpiel w brudnym jeziorze może się skoczyć schistosomatozą
Schistosomatoza to choroba wywoływana przez pasożytnicze robaki z rodzaju Schistosoma. Te mikroskopijne stworzenia mogą przeniknąć przez skórę podczas kąpieli w zanieczyszczonych wodach Afryki, Ameryki Południowej lub Azji. Objawy? Swędzenie skóry, gorączka, a nawet problemy z pęcherzem i jelitami. Warto dwa razy zastanowić się, czy kąpiel w pierwszym lepszym akwenie warta jest późniejszych kłopotów.

3. Niedopieczone mięso to posiłek podwyższonego ryzyka
Lubisz krwiste steki, kebaby prosto „z ulicy” i egzotyczne potrawy mięsne? Uważaj na węgorzyce, czyli zakażenie  larwalną postacią tasiemca. Te pasożyty lubią osiedlać się w niedogotowanym
mięsie wieprzowym lub wołowym. Objawy mogą być różne: od bólu brzucha i nudności po poważne problemy neurologiczne, gdy larwy tasiemca zawędrują do mózgu. Nie ma nic złego w kulinarnych przygodach, ale upewnij się, że mięso jest dobrze ugotowane!

4. Filarioza – paskudna pamiątka po wizycie w dżungli
Filarioza to kolejna choroba pasożytnicza przenoszona przez komary. Objawy? Obrzęki, gorączka, a w najgorszym przypadku – słoniowacizna, czyli znaczne powiększenie kończyn lub innych części ciała. Jeśli więc po powrocie z tropików zauważysz nietypowe obrzęki, lepiej odwiedź lekarza. Filarioza jest powszechna w okołorównikowych rejonach Afryki, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryki Łacińskiej.

5. Dzikich zwierząt lepiej nie głaskać. Mogą roznosić leiszmaniozę
Ta choroba jest przenoszona przez ukąszenia much piaskowych, które z kolei mogą żerować na zainfekowanych zwierząt, np. bezdomnych kotach. Leiszmanioza występuje
głównie w Azji, Afryce, Ameryce Środkowej i Południowej. Objawy? Owrzodzenia skóry, gorączka, utrata wagi, a w ciężkich przypadkach problemy z wątrobą i śledzioną. Lepiej unikać kontaktu z dzikimi zwierzętami, nawet tymi wyglądającymi przyjaźnie i stosować środki odstraszające owady.

6. Jeśli piłeś kranówkę, to możliwe, że przywiozłeś ze sobą amebozę
Ameboza to choroba wywołana przez pasożytnicze ameby Entamoeba histolytica. Można ją złapać, pijąc skażoną wodę lub jedząc nieumyte owoce i warzywa w regionach o niskim standardzie sanitarnym. Objawy? Biegunka, ból brzucha, a w skrajnych przypadkach – ropnie w wątrobie. Pamiętaj, aby zawsze pić przegotowaną lub butelkowaną wodę w egzotycznych miejscach!

7. Robaki, które mogą mieszkać w Twojej sałatce
Glistnica, wywołana przez glisty ludzkie, jest jedną z najczęstszych chorób pasożytniczych na świecie. Można ją złapać, jedząc surowe warzywa skażone jajami glist. Dorosłe glisty osiedlają się w jelitach, gdzie mogą osiągnąć długość nawet 35 cm! Objawy ich obecności? Ból brzucha, nudności, kaszel, a nawet problemy z oddychaniem. Aby uniknąć glistnicy, pamiętaj o dokładnym myciu warzyw i owoców.

Podsumowanie
Podróże to wspaniała przygoda, ale warto pamiętać o zagrożeniach zdrowotnych, które mogą czaić się w egzotycznych zakątkach świata. Przed wyjazdem warto zapoznać się z lokalnymi chorobami pasożytniczymi, stosować odpowiednie środki ochronne i unikać ryzykownych sytuacji. A jeśli już przywieziesz ze sobą niechcianą pamiątkę, nie zwlekaj z wizytą u lekarza. Po dalekim wyjeździe można wykonać też samodzielnie test na obecność pasożytów:

Źródła:
Choroby zakaźne i pasożytnicze. Tom I-IV – Prof. Robert Flisiak, Dr hab. n. med. Michał
Kukla i zespół (Wydawnictwo Czelej)
www.who.int/news-room/questions-and-answers