Badanie ogólne moczu (A01)

Kod badania: MOCZ
Czas oczekiwania na wynik: 1 dni robocze
Materiał: Mocz

Kiedy i w jakim celu

Wykonanie badania ogólnego moczu zaleca się w diagnostyce chorób metabolicznych, chorób nerek oraz zakażeń układu moczowego.

Obok uzupełnienia rutynowych badań, lekarz może zalecić analizę moczu, jeżeli u pacjenta występują objawy zakażenia układu moczowego, takie jak bóle brzucha, bóle w okolicach lędźwi, częste, bolesne lub utrudnione oddawanie moczu, obecność krwi w moczu. Badania ogólne moczu to również podstawowe badania kontrolne w czasie ciąży, po przyjęciu do szpitala lub przed operacją. Badanie to wykonuje się jako uzupełnienie rutynowych badań lekarskich albo jeśli u pacjenta wystąpiły objawy zakażenia układu moczowego, takie jak ból brzucha, ból w okolicy lędźwiowej, częste lub bolesne oddawanie moczu lub obecność krwi w moczu. Badanie ogólne moczu jest podstawowym badaniem kontrolnym w ciąży, przy przyjęciu do szpitala lub przed operacją
Przygotowanie do badań

Materiałem do badania jest mocz poranny, który należy pobrać do specjalnego zestawu. Bezpłatny zestaw można odebrać w najbliższym Punkcie Pobrań ALAB laboratoria. Mocz do badania powinien pochodzić z tzw. środkowego strumienia. Pierwszą, niewielką ilość moczu należy oddać do toalety. Następną porcję do pojemnika, a końcową znów do toalety. Mocz umieść w probówce z zestawu zgodnie z instrukcją z filmu. Jeśli wolisz instrukcję możesz pobrać również w PDF

Dlaczego należy pobrać mocz do specjalnego zestawu ? Ponieważ próbówka gwarantuje stabilność materiału, a dzięki temu lepszą jakość badania, oraz wygodę dla pacjenta – materiał z probówki nie wylewa się.

Analiza moczu pozwala ocenić zdolność nerek do rozcieńczania i zagęszczania moczu, stan czynnościowy kłębuszków nerkowych, a także zdolność reabsorpcyjną i wydzielniczą kanalików nerkowych.
Badania powiązane
Morfologia krwi (C55) , Glukoza (L43)