Chlamydia trachomatis- jakościowo (Wykrywanie DNA metodą Real Time-PCR)

Kod badania: PCR-CHT
Czas oczekiwania na wynik: 10 dni robocze
Materiał: wymaz z szyjki macicy, wymaz z cewki moczowej, mocz, nasienie, wymaz z worka spojówkowego oka (wymazy pobierać na podłoże transportowe-różowe)

Kiedy i w jakim celu
Celem badania jest wykrycie DNA Chlamydia trachomatis. Zakażenie Chlamydia trachomatis należy do jednych z najczęstszych infekcji przenoszonych drogą płciową.

Przygotowanie do badań
Materiałem do badania może być: wymaz z szyjki macicy, cewki moczowej, pochwy, spojówek, mocz, sperma.
Należy stosować sterylne wymazówki z końcówką ze sztucznego jedwabiu lub dakronu albo szczoteczki cytologiczne.
Wymazy z kanału szyjki macicy: nie należy pobierać wymazu podczas miesiączki. Przed pobraniem pacjentka nie powinna stosować dopochwowych preparatów leczniczych.
Wymazy z cewki moczowej: przed pobraniem wymazu pacjent nie może oddawać moczu przez co najmniej godzinę.
W przypadku próbki moczu należy pobierać pierwszą poranną porcję i transportować w temp. 4-8°C.
Materiał taki jak: nasienie, wymaz z gardła, także może być badany na obecność DNA Chlamydia trachomatis po wcześniejszym uzgodnieniu z pracownikiem Pracowni Genetyki ALAB.
Czas oczekiwania na wynik – do 10 dni roboczych.

Zakażenie Chlamydia trachomatis należy do jednych z najczęstszych infekcji przenoszonych drogą płciową. Okres wylęgania wynosi od kilku dni do kilku miesięcy. Częste są bezobjawowe infekcje. W zakażeniach objawowych u kobiet występują upławy, świąd, ból w obrębie podbrzusza, rzadziej ropna wydzielina z cewki moczowej. Nieleczona przewlekła infekcja może przyczynić się do powstania poważnych powikłań, takich jak bezpłodność, ciąża pozamaciczna, trudności z donoszeniem ciąży (poronienia, poród przedwczesny). U dziecka zakażonego w czasie porodu może dojść do zapalenia spojówek oraz zapalenia płuc. W zakażeniach objawowych u mężczyzn występuje częstomocz, pieczenie, ból, uczucie mrowienia, rzadziej wyciek z cewki moczowej. Nieleczone zakażenia u mężczyzn mogą prowadzić do bezpłodności . Oferowana przez nas metoda Real Time – PCR jest metodą cechującą się najwyższym poziomem czułości i specyficzności spośród metod diagnostycznych służących do wykrywania zakażenia tą bakterią.