Chlamydophila pneumoniae – wykrywanie antygenu

Kod badania: CHLP-AT
Materiał: wymaz z gardła

Bakterie należące do gatunków: Mycoplasma pneumoniae oraz Chlamydophila (Chlamydia) pneumoniae należą do drobnoustrojów wywołujących zakażenia górnych i dolnych dróg oddechowych. Zakażenie przenoszone jest między ludźmi drogą kropelkową. Mycoplasma pneumoniae jest uznanym czynnikiem etiologicznym śródmiąższowego lub odoskrzelowego zapalenia płuc. Obraz kliniczny zakażenia jest bardzo zróżnicowany, obejmuje także lekkie infekcje układu oddechowego, zapalenie tchawicy i oskrzeli. Ponadto infekcja tym drobnoustrojem może powodować powikłania dotyczące różnych narządów organizmu człowieka. Chlamydophila pneumoniae, podobnie jak Mycoplasma pneumoniae jest czynnikiem wywołującym zakażenia dróg oddechowych. Powoduje zapalenie płuc lub zapalenie gardła, zatok, oskrzeli. W diagnostyce obu drobnoustrojów wykorzystuje się m.in. oznaczanie odpowiednich przeciwciał oraz w przypadku Mycoplasma hodowlę drobnoustrojów na specjalnych podłożach mikrobiologicznych. Jednakże długi czas hodowli oraz powszechność
występowania przeciwciał w klasie IgG powoduje, że metody wykrywania obecności tych mikroorganizmów z wykorzystaniem technik biologii molekularnej stają się coraz bardziej popularne. Oferowane przez nas badanie pozwala na jednoczesne wykrywanie z jednej próbki obu patogenów. Stosowana metoda Real Time-PCR pozwala na szybką, czułą i specyficzną diagnostykę
zakażeń Mycoplasma pneumoniae oraz Chlamydophila pneumoniae, co umożliwia niezwłoczne wdrożenie skutecznego leczenia infekcji.