Diaminooksydazy (surowica)

Kod badania: DIAMIN
Czas oczekiwania na wynik: 8 dni robocze
Materiał: Krew żylna, surowica

Badanie diaminoksydazy w surowicy wykonujemy w celu określenie ilości enzymu diaminoksydazy (DAO), który odpowiada za degradację histaminy.
Objawy nietolerancji histaminy wynikają ze zwiększonego jej stężenia we krwi, co może być związane z jej nadmierną podażą. Jednak główną przyczyną nietolerancji histaminy, jest wrodzony lub nabyty niedobór DAO.
w sytuacji gdy obserwowane są typowe dla alergii objawy, a wykonane testy sa ujemne.  „… zwłaszcza wtedy, gdy reakcje występują z opóźnieniem do kilku godzin po posiłku, co przy negatywnym wyniku testów alergicznych może być sugestią właśnie nietolerancji histaminowej” – Buczyłko K.: Nie tylko alergeny: nietolerancja histaminy. Alergia, 2016, 1: 35-38
podejrzenie nietolerancji histaminy,
podejrzenie niedoborów DAO przy zapaleniach błony śluzowej jelit,
podejrzenie niedoborów DAO spowodowane substancjami obniżającymi jej aktywność – flukonazol, cefalosporyny, propafenon, alkohol
nabyty niedobór DAO w przebiegu chorób układu pokarmowego, np. przewlekłych stanów zapalnych jelit, chorób infekcyjnych, zespołu jelita drażliwego, pod wpływem długotrwałego stresu lub nadmiernego wysiłku fizycznego

Objawy nietolerancji histaminy są podobne do odpowiedzi immunologicznej stymulowanej przez reakcję IgE. Dlatego niedobór DAO bywa określany terminem „pseudoalergia”.

– Dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (biegunka, bóle brzucha, mdłości).

– Objawy neurologiczne – bóle głowy, migreny, nudności, wymioty, zaburzenia rytmu dobowego.

– Objawy dermatologiczne – zaczerwienienie twarzy, rumień, świąd, pokrzywka, obrzęk naczynioruchowy, zapalenie skóry, wyprysk, a nawet trądzik młodzieńczy, trądzik różowaty, łuszczyca

– Objawy otolarygnologiczne – wyciek z nosa, kichanie, wodnisty katar,

– Objawy kardiologiczne – zaburzenia rytmu, tachykardia, hipotonia, omdlenia

Materiałem do badania jest krew żylna
Pacjent nie wymaga specjalnego przygotowania, rekomendowane jest pobranie rano, po całonocnym wypoczynku.