Glukoza (L43)

Kod badania: GLU
Czas oczekiwania na wynik: 1 dni robocze
Materiał: Krew żylna, osocze (fluorek)

Badanie glukozy wykonuje się w celu oznaczenia poziomu glukozy w surowicy.
Stężenie glukozy we krwi należy oznaczać przy objawach sugerujących hiperglikemię (wysokie stężenie glukozy we krwi) lub hipoglikemię oraz u kobiet w ciąży.

Zgodnie z zaleceniami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego badanie glukozy we krwi powinno być wykonywane:

• co 3 lata – u osób zdrowych, po 45 r.ż.
  • co rok –u osób z grupy ryzyka cukrzycy czyli:
  • jeśli mamy nadwagę lub otyłość (BMI ≥ 25 kg/m ² lub obwód talii >80 cm (kobiety) i >94 cm (mężczyźni)
  • jeśli ktoś w naszej rodzinie choruje na cukrzycę (rodzice/rodzeństwo)
  • jeśli mamy podwyższone ciśnienie tętnicze krwi (≥140/90 mm Hg) i / lub cierpimy na inną chorobę układu krążenia
  • jeśli mamy podwyższone parametry lipidów (stężenie cholesterolu frakcji HDL< 40 mg/dl lub/i trójglicerydów > 150 mg/dl)
  • jeśli prowadzimy siedzący tryb życia
  • jeśli w poprzednim pomiarze wystąpił tzw. stan przedcukrzycowy, czyli poziom glukozy ≥ 100 mg/dl
  • jeśli w ciąży wystąpiła cukrzyca ciążowa i / lub dziecko urodziło się z masą ciała >4 kg

Materiałem do badania glukozy jest krew. Badanie wykonuje się na czczo, po 8-14 godzinach od posiłku.

UWAGA:
Każdy Pacjent na pobranie krwi w kierunku krzywej cukrowej powinien posiadać glukozę zakupioną w aptece!