Morfologia (C55)

Kod badania: MORF
Czas oczekiwania na wynik: 1 dni robocze
Materiał: Krew żylna pełna (EDTA)

Jednym z podstawowych badań diagnostycznych jest morfologia krwi obwodowej (inaczej badnie krwi obwodowej). Lekarz zaleca je w celu ogólnej oceny stanu zdrowia bądź wykrycia, rozpoznania lub monitorowania choroby. Analiza pozwala zdiagnozować schorzenia związane z niedokrwistością, zakażeniami, stanami zapalnymi, ale także zaburzenia krzepnięcia czy nowotwory.

Morfologia krwi to badanie, które można wykonać zarówno w ramach rutynowych badań kontrolnych, jak i w sytuacji występowania objawów wskazujących na chorobę. Powtarzanie okresowe tej analizy pozwala na monitorowanie przebiegu leczenia rozpoznanej choroby.
Na morfologię krwi obwodowej składa się zestaw analiz krwi pełnej określający liczbę poszczególnych elementów morfotycznych (składników krwi), jak również wartość hematokrytu oraz stężenie hemoglobiny. Analiza ta stosowana jest do diagnozowania i monitorowania w stanach niedokrwistości, zaburzeń hemostazy pierwotnej, chorób zapalnych i innych. To niezbędny element w rozpoznawaniu chorób nowotworowych układu krwiotwórczego. Jest też podstawowym badaniem kontrolnym do oceny ogólnego stanu zdrowia. Profilaktycznie zaleca się wykonywanie podstawowego badania krwi raz do roku.

Jak przygotować się do badania?

Krew do badań podstawowych najlepiej jest oddawać rano, między godziną 7:00 a 9:00, na czczo (dopuszcza się wypicie niewielkiej ilości wody) oraz przed przyjęciem porannej porcji leków, chyba że lekarz zaleci inaczej. Na 2-3 dni przed pobraniem próbki krwi należy powstrzymać się od spożywania alkoholu oraz ograniczyć pozostałe używki, w tym kawę. Bezpośrednio przed pobraniem próbki pacjent powinien pozostawać przez chwilę spoczynku, najlepiej w pozycji siedzącej (po kilkudziesięciu minutach stania następuje zagęszczenie krwi). Jeżeli badanie wymaga spełnienia innych warunków, pacjenta poinformuje o nich lekarz prowadzący.
Badania powiązane
Białko C-reaktywne (CRP) – ilościowe (I81) , Ogólne moczu (A01) , Glukoza (L43) , Cholesterol całkowity (I99) , Cholesterol HDL w surowicy (K01) , Cholesterol LDL – wyliczany (K03) , Triglicerydy (O49) , Witamina 25(OH)D Total (O91)