PAKIET GLUTENOWY

Kod badania: PKGLUTE
Ilość badań w pakiecie: 3

Gluten towarzysz życia codziennego. Jest to białko za-warte w zbożach tj. pszenica, żyto, jęczmień może być przyczyną wystąpienia i rozwoju u części osób tzw. chorób zależnych od glutenu, do których zalicza się:

·             chorobę trzewną (celiakia),

·             nadwrażliwość na gluten niebędącą celiakią,

·             alergię na gluten.

Najpoważniejszą chorobą zależną od glutenu jest choroba trzewna. Jest to trwająca całe życie choroba zapalna jelita cienkiego o podłożu autoimmunologicznym, spowodowana trwałą nietolerancją glutenu zawartego w zbożach, występująca u osób z predyspozycją genetyczną. Pod wpływem glutenu dochodzi do zaniku kosmków jelitowych, czyli maleńkich wypustek błony śluzowej jelita cienkiego, które odpowiedzialne są za wchłanianie składników odżywczych. Gluten zawarty w pokarmach powoduje szereg objawów klinicznych, które mogą prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Do objawów choroby trzewnej zalicza się:

przewlekłe lub nawracające biegunki,

bóle i wzdęcia brzucha, nudności lub wymioty,

ciągłe zmęczenie organizmu, osłabienie, częste, uporczywe bóle głowy, nawracające infekcje, zaburzenia rozwoju u dzieci, niski wzrost, anemia,

zaburzenia neurologiczne, depresja,

niedobory witamin i składników mineralnych,

problemy ze skórą, swędzące wysypki,

problemy z płodnością,

zaburzenia budowy szkliwa zębowego.

W ramach pakietu proponujemy Państwu, wykonanie badań podstawowych w kierunku diagnostyki celiakii. Jest to choroba trwająca całe życie dlatego bardzo ważna jest prawidłowa diagnoza. Przed wykonaniem badań nie wolno przechodzić na dietę bezglutenową, ponieważ uniemożliwia to prawidłową diagnostykę. Celiakia może ujawnić się w każdym wieku.

W skład pakietu wchodzą następujące badania:

PC-TGAA – P/c przeciw transglutaminazie tkankowej w klasie IgA (tTG IgA)
IGA – Immunoglobulina Ig A w surowicy (L85)
AGLI-G – P/c przeciw deamidowanym peptydom gliadyny Ig G (N81)