RBet v1 PR-10 (T215) IgE swoiste (L91)

Kod badania: T-215
Czas oczekiwania na wynik: 10 dni robocze
Materiał: Krew żylna, surowica

Kiedy i w jakim celu
Alergia na pyłek drzew obok alergii na pyłki traw, to jedna z najczęstszych przyczyn sezonowo występujących objawów alergii na pyłki roślin. Natomiast alergia na pyłek brzozy jest najczęstszą alergią na pyłki drzew w Polsce. Objawy alergii zaczynają się zazwyczaj w drugim tygodniu kwietnia i występują nawet do pierwszych dni maja.

Główne objawy :

Nieżyt nosa z częstym kichaniem,
Wyciek wodnisto-śluzowej wydzieliny,
Blokada nosa,
Świąd i zaczerwienienie spojówek,
Objawy obturacji oskrzeli ze świszczącym oddechem, kaszlem lub uczucie ciężkości w klatce piersiowej.

Jeżeli powyższe objawy nie poddają się leczeniu objawowemu (leki przeciwhistaminowe, glikokortykosteroidy), zwłaszcza jeżeli narastają objawy obturacji oskrzeli, specjalista alergolog może zadecydować o odczulaniu podjęzykowym lub iniekcyjnym (trwającym 3-4 lata). Obecność przeciwciał dla Bet v1 jest wskazaniem do swoistej immunoterapii. Oznaczenie Bet v2 i Bet v4 pozwala zweryfikować czy uzyskane dodatnie wyniki na pozosatłe alergeny pochodzenia roślinnego mogły zostać zafałszowane przez obecność przeciwciał dla tych właśnie białek,  dlatego zalecamy wykonanie pełnej diagnostyki komponentowej w kierunku alergii na pyłek brzozy: Bet v1 Bet v2, Bet v4.

Przygotowanie do badań
Materiałem do badania jest krew.
Pacjent nie musi być na czczo, należy jedynie unikać posiłków wysokotłuszczowych.
Nie wymaga odstawienia leków sterydowych i przeciwhistaminowych podanych doustnie i miejscowo.
Test wykorzystuje alergeny rekombinowane – struktury białkowe syntetyzowane przez obcy organizm, np. komórki bakterii wprowadzając do nich określoną informację genetyczną. Charakteryzuje się większą czystością powstałego alergenu, w porównaniu do alergenów pochodzenia naturalnego. Główną przyczyną uczulenia na pyłek brzozy jest produkcja przeciwciał przeciwko głównemu komponentowi brzozy Bet v1. Ponad 90% pacjentów z alergią na pyłek brzozy posiada p/c przeciwko Bet v1. Ponadto Bet v1 jest białkiem odpowiedzialnym za kliniczne objawy alergii również na pyłek leszczyny i olchy, jak również jest odpowiedzialnym za występowanie objawów zespołu pyłkowo-pokarmowego po spożyciu pokarmów pochodzenia roślinnego zawierających komponenty o zbliżonej budowie do Bet v1, należących do rodziny białek PR-10. Najczęstsze pokarmy to jabłko, gruszka, orzech laskowy, orzech arachidowy, czereśnia, brzoskwinia, morela, kiwi, marchew, seler, soja, anyż, kmin, kolendra.  Objawy takie jak świąd/obrzęk warg, jamy ustnej, gardła, języka występują po zjedzeniu surowych warzyw, owoców czy orzechów, natomiast poddanie tych pokarmów obróbce termicznej powoduje zniszczenie struktury alergenów i utratę właściwości alergizujących.

Test wykonywany jest metodą referencyjną ImmunoCAP, uznawaną za złoty standard w alergologii. Prawdziwie ilościowy zakres pomiarowy od 0,1-100 kUA / L.