RBet v4 (T220) IgE swoiste (L91)

Kod badania: T-220
Czas oczekiwania na wynik: 10 dni robocze
Materiał: Krew żylna, surowica

Kiedy i w jakim celu
Alergia na pyłek drzew obok alergii na pyłki traw, to jedna z najczęstszych przyczyn sezonowo występujących objawów alergii na pyłki roślin. Natomiast alergia na pyłek brzozy jest najczęstszą alergią na pyłki drzew w Polsce. Objawy alergii zaczynają się zazwyczaj w drugim tygodniu kwietnia i występują nawet do pierwszych dni maja.

Główne objawy:

Nieżyt nosa z częstym kichaniem,
Wyciek wodnisto-śluzowej wydzieliny,
Blokada nosa,
Świąd i zaczerwienienie spojówek,
Objawy obturacji oskrzeli ze świszczącym oddechem, kaszlem lub uczucie ciężkości w klatce piersiowej.

Jeżeli powyższe objawy nie poddają się leczeniu objawowemu (leki przeciwhistaminowe, glikokortykosteroidy), zwłaszcza jeżeli narastają objawy obturacji oskrzeli, specjalista alergolog może zadecydować o odczulaniu podjęzykowym lub iniekcyjnym (trwającym 3-4 lata). Obecność przeciwciał dla Bet v1 jest wskazaniem do swoistej immunoterapii. Oznaczenie Bet v2 i Bet v4 pozwala zweryfikować czy uzyskane dodatnie wyniki na pozosatłe alergeny pochodzenia roślnnego mogły zostać zafałszowane przez obecność pzreciwciał dla tych właśnie białek,  dlatego zalecamy wykonanie pełnej diagnostyki komponentowej w kierunku alergii na pyłek brzozy:Bet v1  Bet v2, Bet v4.

Przygotowanie do badań
Materiałem do badania jest krew.
Pacjent nie musi być na czczo, należy jedynie unikać posiłków wysokotłuszczowych.
Nie wymaga odstawienia leków sterydowych i przeciwhistaminowych podanych doustnie i miejscowo.
Test wykorzystuje alergeny rekombinowane – struktury białkowe syntetyzowane przez obcy organizm, np.komórki bakterii, wprowadzając do nich określoną informację genetyczną. Charakteryzuje się większą czystością powstałego alergenu, w porównaniu do alergenów pochodzenia naturalnego. Bet v4 jest markerem dla Polkalcyn, grupy białek występującej wyłącznie wśród roślin, obecność przeciwciał dla Bet v4 w surowicy pacjenta daje fałszywie dodatnie wyniki as IgE (oznaczenia oparte na ekstraktach tj. pojedyncze oznaczenia dla brzozy lub w panelu) w stosunku do alergenów roślinnych (olcha, trawy, bylica, kukurydza, pszenica).

Test wykonywany jest metodą referencyjną ImmunoCAP, uznawaną za złoty standard w alergologii. Prawdziwie ilościowy zakres pomiarowy od 0,1-100 kUA / L.