Kriochirurgia – zastosowanie ciekłego azotu w dermatologii

W dermatologii najczęściej stosuje się metodę kriochirurgii, która polega na niszczeniu chorobowo zmienionych tkanek przez zamrożenie. Kiedy tkanki zamrażane są powierzchownie nazywa się to kriomasażem, jeśli głębiej jest to kriodestrukcja. Do takiego typu zabiegów wykorzystuje się ciekły azot o temperaturze – 196,5 stopnia Celsjusza oraz podtlenek azotu o temperaturze – 80 stopni Celsjusza. Są to nietoksyczne i niepalne skroplone gazy (ciecze kriogeniczne), zamykane w odpowiednich urządzeniach. Z tych urządzeń są wyprowadzone do „końcówek” aplikatorów. Działanie wygląda następująco – w aplikatorach skroplony gaz obmywa wewnętrzną ich powierzchnię i jednocześnie pobiera ciepło z otoczenia, powodując tym samym gwałtowne oziębienie powierzchni zewnętrznej aplikatora, który w momencie dotknięcia chorych tkanek – zamraża je. W przypadku stosowania metody natryskowej z wykorzystaniem rozpylonego ciekłego azotu lub podtlenku azotu, który pokrywa powierzchnię skóry azot również staje się wymiennikiem ciepła. Pod wpływem zamrożenia woda w chorej tkance zamienia się w kryształy lodu, które ją niszczą. Ostatecznie pod wpływem zabiegów dochodzi do oddzielenia wymrożonej tkanki (zmienionej chorobowo) od tkanki zdrowej.

Kriochirurgia – zastosowanie ciekłego azotu w dermatologii

Wskazania do zastosowania kriochirurgii w dermatologii obejmują kilkadziesiąt jednostek chorobowych. Do najbardziej powszechnych należą usuwanie blizn, pajączków, znamion, rumienia czy brodawek skórnych (kurzajek). Jednak ciekły azot stosuje się również w chorobach rakowych i przedrakowych skóry, chorobach wirusowych skóry i rozrostach. Stosuje się go również w walce ze zmarszczkami, dzięki temu skóra lepiej wchłania kosmetyki i znacznie szybciej się regeneruje. Kriochirurgia pomaga również w leczeniu przebarwień, oparzeń, łuszczycy bądź też w usuwaniu tatuażu czy leczeniu trądziku.

Czy ciekły azot i podtlenek azotu są bezpieczne?

W przypadku łagodnych i złośliwych zmian skórnych najczęściej zabieg jest stosowany miejscowo i polega on na krótkotrwałym kontakcie skóry pacjenta z czynnikiem mrożącym (m. in. ciekłym azotem). Najczęściej zmiana zamrażana jest dwukrotnie z rozmrożeniem w międzyczasie. Do zabiegu lekarz nie stosuje znieczulenia. Do objawów w trakcie i po zabiegu należy świąd i szybko ustępujący ból, może powstać pęcherz lub niewielka ranka. W niektórych zmianach skórnych chorobowych stosuje się głównie krioterapię natryskową. Zabiegi ciekłym azotem są mało inwazyjne, skuteczne i bezbolesne. Zatem można stwierdzić, że kriochirurgia stosowana w dermatologii jest stosunkowo bezpieczną metodą jednak istotne jest by zabiegi były wykonywane „pod okiem” fachowca.

Kriochirurgia w Kids Clinic

Metodę kriochirurgii polegającą właśnie na kontrolowanym niszczeniu chorych bądź przerośniętych tkanek stosujemy również w Kids Clinic. Zapraszamy zatem na konsultację do naszego specjalisty – dermatologa dziecięcego.

Formularz rejestracji dostępny na naszej stronie internetowej lub umówić można się na wizytę pod numerem telefonu 510 935 395.